fredag 18 november 2011

äppelkaka, ärtsoppa och... lägenhet i januari?

Idag har valbara rader inför vårens praktik kommit upp. Det är alltså dags att för mig att fundera ut på vilka kliniker och avdelningar jag vill göra mina allra sista praktiker under sjuksköterskeutbildningen. Samtidigt som jag är livrädd för att stå på egna ben redan till sommaren känns det spännande, kul och skönt att om bara en dryg termin ha ett bevis på en högskoleexamen i handen!

Just nu är det examensarbete som gäller för hela slanten. Det är minsann mer jobb än man kan tro att skria en uppsats. De senaste dagarna har jag och Jessica suttit från 8 till 16 och granskat artiklar, kommit fram till huvudteman som svarar på vår uppsats syfte och åtskilliga gånger försökt formulera meningar som ska få examinatorn att bli nöjd. Om vi hade varit effektiva under alla timmens minuter hade vi men all säkerhet kunnat skiljas åt tidigare, men vi har så roligt ihop att vi ibland måste ta pauser och skvallra om annat och skratta tills det gör ont i magen.


I skolans bibliotek. Tysta zonen är egentligen ingenting för oss. Och att "inte mat, bara dryck-regeln" gäller gillar vi inte heller.


Visst kan det vara skönt att sitta i skolan och söka ibland..


men vi har det nog allra bäst hemma i min lägenhet, där man slipper skolans dåliga mikrovågsugnar, socionomen som kacklar värre än en hel hönsgård och kan äta bakpotatis med hemmagjord gegga.


Så här glad blir Jessica när hon får ta paus med äppelkaka.

Vi arbetar på skiljda håll idag eftersom Jessica är i Ullared (avundsjuk!) Hon har läxa att läsa på till vårt bakgrunsmaterial i bilen. Själv ska jag göra en matris över de artiklar vi ska presentera i vårt resultat samtidigt som veckans tvätt rullar i maskinerna. I eftermiddag ska jag koka ärtsoppa till mig och Jonas som en annan husmor. Idag släpps de nya lägenheterna som vi är intresserade av! Det blir med andra ord en kväll med planritningar och hyror. Håll alla era tummar för att vi i januari båda två blir Lundabor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar