lördag 5 september 2009

Första veckan som student


En vecka har nu gått av mina tre år på sjuksköterskeutbildningen och än så länge är det både intressant och spännande. Det är riktigt kul att vara tillbaka i skolbänken igen. Nästan lite mysigt faktiskt, om det nu kan vara det?
Det är redan nu mycket att läsa, seminarium att förbereda sig inför och tre hemtentor att lämna in om en månad. Jag sa till mamma här om dagen är jag är glad att jag gått på ett "plugg- och smartskalle-gymnasium". Jag är iallafall lite förberedd på vad som komma skall!

Jag har lyckats komma över några böcker och en skriva är på väg så jag kan skriva ut och dra kopior på mindre kapitel. Men det här med litteraturen är verkligen en stor skillnad från gymnasiet. Snacka om att böcker är dyrt! Jag har lyckats komma över tre begagnade till hyfsat pris så de ska läsas i helgen in för veckans föreläsningar. Just nu håller vi på med etik och förhållningssätt. Vad anses egentligen som god omsorg och hur ska man handla etiskt rätt? En sjuksköterska har kanske inte en spontan och positiv relation till alla patienter, men alla ska ändå behandlas rätt. Men vad är rätt och vad är fel då? Vi ska ha diskussioner om detta i veckan tror jag. Kan bli lärorikt! Visste ni att den vanligaste anmälningsformen inom sjukvården är brist på respekt?

Jag ska återgå till mina böcker en stund till. Det är ett väldigt intressant ämne som också är aktuellt i dagens "genus- och jämställdhetssamhälle." Också gillar jag min bok för den är rosa :) Jag får passa på att läsa nu när här är lite tyst och tråkigt, Christopher är hemma i Svedala och hämtar en del grejer. När det slutat regna ska jag nog ta en joggingtur i stadsparken och senare ikväll är det inflyttningsfest hos Ida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar