tisdag 27 januari 2009

En kväll att minnas.

Fredagskvällen var lyckad! Jag sa till Anna på vägen hem att detta var ”the best ceilidh ever!” Men sen kom jag på, hur kan jag vet det egentligen?
Hur som helst, bra eller inte, enligt mig var det fantastiskt! Och enligt de andra var det en av de bättre. Jag fick uppleva allt från säckpipor, kiltar och skottska dansande flickor till tre rätters middag, sånger och såklart en massa dansande. Anna var min danspartner under största delen av kvällen och vi hoppade bara över två danstillfällen. Lite kändes det allt i benen dagen efter men fy vad skoj det var! Varför har vi inget sånt här i Sverige?

Dansen var inte det enda som gav de skottska traditionerna ett extra plus i kanten. Haggis är jättegott, tro det eller ej! Det ser ungefär ut som köttfärs och smakar som kålpudding med lite extra kryddor, och utan kålen förstås. Till det har man potatismos och rotmos. Smaskens helt enkelt! Till förrätt åt vi soppa och till efterätt var det ”truffle”, en skotsk dessert i tre lager bestående av sockerkaka, frukt och jelly, täckt med vaniljsås och grädde.

Jag tog några bilder men eftersom det var dans nästan hela tiden så blev det inte jättemånga. Den ena bilden jag fick på mig själv på dansgolvet är när jag och Anna valsar. Anna är tjejen med lila tröja, Amanda har en skotskrutig klänning på sig och killen med vit skjorta och kilt är Amandas bror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar