fredag 13 februari 2009

God eftermiddag!

Trots ännu mer snö och temperaturer på under 10 minusgrader (!) har denna veckan varit ovanligt lugn för min del. Jag har haft ganska mycket ledig tid med tanke på att jag jobbade mer än vanligt förra. Flickorna har just nu mid-term holiday vilket innebär fem dagars ledigt från skolan (torsdag-måndag). Lite som vårt sportlov ungefär.
Igår förmiddag var vi ute och åkte pulka. Jag vet inte när jag gjorde det senast, men fy vad roligt det är! Jag ska föreslå att vi gör det imorgon igen och det tror jag inte att de har något emot alls.
Vid lunchtid kom farmor och hämtade och där är de kvar ännu. Ganska skönt faktiskt!
Eftermiddagen städade jag lite i huset och passade på att göra sånt som inte går att göra när man har två barn omkring sig som bara vill leka hela tiden. Jag fördrev tiden med tvätt och dammsugning tills Anna slutade. Enligt planerna skulle hon, jag, Amanda och hennes bror haft en utekväll i Aberdeen eftersom flickorna var borta och Michael och Sarah ville passa på att ha lite tid för sig själva. Vår plan sprack dock när Amanda och brodern blev bjudna till mormor på middag.
Strunt samma tänkte jag och Anna, vi går på bio istället! Mitch (Annas vän) hämtade oss när hon slutat eftersom Annas bil var på lagning och körde oss till mekanikern för att hämta den. Det var med lite sura miner jag och Anna lämnade mekanikern. Bilen var inte färdig... Där sprack våra bioplaner eftersom Annas bil skulle stå för kvällens transport till och från stan! Snäll som Mitch är lät han oss spela Wii och dricka te i hans hus tills Annas mamma slutat jobb och vi åkte sen hem till Anna, åt middag, tittade lite på tv och slocknade i sängen. Det blev inte riktigt som vi hade tänkte oss, men biografen finns alltid kvar en annan dag.

Imorse lämnade Annas mamma mig här på väg till stan, jag fodrade och fixade med hästarna, hjälpte Amanda med katterna och fortsatte städa uppe i huset. En lugn och skön dag och vädret har varit underbart! Det känns som vår i luften. Inte för att jag har något emot snö men jag längtar tills våren och sommaren är här. Jag tror att jag börjar bli förälskad i det här landet. Inte bara för naturen den härliga dialekten, alla trevliga människor och den goda maten. Som jag säkert har sagt flera gånger redan, här är så vackert! Under en joggingtur för någon dag sedan kom jag på mig själv med att bara stå och njuta av utsikten när jag nått högst upp på en av kullarna. Himlen var alldeles klarblå, solen sken och snön gnistrade. Det var alldeles vindstilla förutom en liten vindpust som då och då blåste av lite snö från träden. Fåglarna kvittade och alla hus hade istappar hängande över dörrar och fönster. Magiskt! Jag vet inte om det beror på de 30 centimeter snö som ligger orörd över stora delar av åkrarna, men underbart var det iallafall!

Michael och Sarah är på väg till farmor nu för att äta middag och ta hem barnen. Jag ska göra i ordning något gott till mig själv att äta och sätta mig framför tv:n en stund innan de kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar