måndag 14 juni 2010

Det gäller att leva nu, imorgon kan det vara för sent

Idag är det på dagen ett år sedan morfar gick bort. Jag minns så väl hur jag för ett år sedan stod i hallen i Skottland och läste mammas sms om att hon skulle försöka ringa under kvällen. Jag förstod med en gång vad saken gällde. Samtidigt som jag fick en klump i halsen kände jag också en viss lättnad. En lättnad över att morfar bara behövde tillbringa ett par dagar på hospice och inte behöva ligga lidandes och bara vänta. Jag förstod också att mormor, samtidigt som hon förstås blev ledsen, kunde andas ut efter att ha behövt vara vid morfars sida från tidig morgon till sen kväll.

Ellinors morfar gick bort bara två veckor före min. Vi var ledsna båda två för att ha förlorat vars en underbar morfar. Samtidigt visste vi att de båda nu har det så mycket bättre! Ellinor har varit här och hälsat på idag. Men inte för att sörja tillsammans. Nej, livet har sin gång och det är väl som Kent sjunger i en av sina låtar att "vi ska alla en gång dö.."

Visst har jag tänkt på både morfar, mormor och mamma idag. Men med solskensväder och en fin vän här kan man ha det bra ändå! Jag bjöd Ellinor på pajlunch på min innergård. Vi låg och solade en stund och försökte planera sommaren lite. Sen gick vi en sväng på stan för att leta klänning inför Ellinors arbetskamrats bröllop innan jag följde henne till tåget.





På vägen hem slank jag in på Body Shop för att titta lite vilket brukar resultera i nya klubbpoäng. Ellinor är inte så förtjust i butiken. Jag kan däremot gå där inne och pilla och lukta i alla burkar i en evighet. Att det var medlemserbjudanden på en del saker gjorde inte det hela bättre. Men vill man lukta gott och vara fin, ja då får plånboken ibland lida pin!


Ikväll packar jag det sista och imorgon flyttar jag hem till Helsingborg över sommaren. Alltså är det kylskåpsrens som gäller. Kanske låter trist, men icke! En skvätt vin, några slattar marmelad och en halv brie behöver konsumeras. Imorgon bitti får det bli äggmackor, avokado och fruktsallad med en riktigt mogen och saftig mango. Det kallar jag rena lyxen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar