söndag 22 augusti 2010

surströmming

Egentligen skulle jag bara jobbat i fredags eftersom något sedan länge begärt sig ledig. På grund av sjuka, feber och förkylning blev jag inringd både igår och idag också. Jag klagar inte, snarare tackar jag och tar emot! Extra pengar är aldrig fel nu när skolan och studentekonomin börjar om en vecka igen.

Helgens arbetande har inte hindrat mig från att vara med på familjen Eklunds årliga surströmmingskalas. Oj så gott det faktiskt är! Och kul är det också att kunna säga att surströmming är något jag ätit flera gånger, det är det minsann inte alla i min ålder som bor här nere i Skåne som har. Ellinors pappa är född och uppvuxen uppe i Norrland och har tagit traditionen med sig ner hit till oss. Jag är glad att jag har fått vara med och blivit upplärd i ätandet :)
Jag minns när jag för tre år sedan smakade min första surströmmingsklämma. Jag kan inte säga att jag var överväldigad, men med åren har det blivit godare och godare. I år åt jag lika många fiskar till mina tillbehör som Ellinor vilket nog kan ses som ett gott betyg eftersom hon vuxit upp med traditionen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar