onsdag 27 januari 2010

Mer firre

Jag tillhör dom som inte har några nyårslöften. Jag tror nämligen inte riktigt på alla de där "jag-ska-inte"-löftena. Hur kul är det egentligen att sluta äta gott, inte spendera lite extra pengar på saker man gillar och börja jogga en massa fast man egentligen hellre myser i soffan. Nej, sådana löften som medför att man tar bort något i livet som man trivs med brukar oftast bara rinna ut i sanden.


Ska man ha ett nyårslöfte tycker jag det ska vara något man har glädje av och som tillför något till livet. Som att lova sig själv att ta vara på fina dagar, gå upp en kvart tidigare och ha en mysig stund vid frukostbordet eller att kanske resa någonstans under sommaren och lära känna en ny vän under året. För min egen del har jag kommit på ett bra löfte så här i efter hand som jag faktiskt vill hålla. Jag ska börja laga nya, goda fiskrätter en gång i veckan! Sedan jag flyttade hemifrån har jag blivit lite dålig på det där med att njuta av havets läckerheter. Men det ska det bli ändring på från och med nu! Fisk och skaldjur är ju inte bara ruskigt gott, det är himla nyttigt också!
När jag skriver "dålig" bortser jag från alla burkar tonfisk jag köpt hem från ICA. De slinker ner i matlådan var och varannan vecka i diverse former, allt från sallader och pastasåser till smörgåsröror och annat gott.


Jag inledde mitt löfte redan idag och lagade en rostad vitlökssås med räkor. Det blev gott. Kanske inget man bjuder på nör svärföräldrarna är besök, men den funkar hur bra som helst när man har fredagsmys eller kommer hem en snöig dag och vill ha varm mat i magen snabbt. Inte heller att rekommendera innan en dejt med tanke på mängden vitlök!

Till en lagom hungrig student i sina bästa år, gör så här:
Tina 250 gram räkor med skal, helst i kylen. Skala räkorna och glöm inte bajssträngen! Skär fem vitlöksklyftor i tunna skivor och steka dom knapriga i lite olivolja. Häll i en och en halv dl matlagningsgrädde eller creme fraiche och blad från en halv kruka basilika. Salta och ha lite cayennepeppar, och mixa till en slät sås. Blanda såsen med räkorna och servera med så mycket pasta du behöver för att bli mätt. Ät gärna något "grönt" till också. Tallriksmodellen ni vet! Jag var sugen på tomat och isbergssallad så det tog jag, men det hade säkert varit gott med både ruccola och avokado också.


En liten räka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar