onsdag 31 mars 2010

Jesus föds och Jesus dör

Då var det påsk igen! Var det inte julafton här om dagen?

Min påskledighet inleds på långfredagen med födelsedagsmiddag hos Emeli. Enligt ryktet bjuds det på fläskfilé och potatisgratäng. Ser fram emot en trevlig kväll med både tjejer från klassen och förhoppningsvis några nya bekantskaper.

På påskafton ska hela tjocka släkten iväg och äta påskmat. Vi har bokat bord för sju så ni kanske förstår att jag var lite ironisk där. Tjocka kanske vi däremot kommer känna oss efter allt det goda. För smörgårsborden på Tunneberga Gästgivaregård går inte av för hackor!

Morbror Lasse från Karlskrona sover över till påskdagen. Innan han kör hemåt och jag far med tåget ner till Lund igen ska vi fika på tårta och kanske en gul bulle?


När man var liten var skärtorsdagen en ganska viktig dag under påsklovsveckan, trots att det inte var då påskharen kom med det stora ägget. Jag och Albin löste godisproblemet rätt bra iallafall genom att klä ut oss till kärring respektive hare (mina vita kalasstrumbyxor fyllda med tidningspapper på huvudet blev perfekta har-öron!) Utklädda gick vi runt kvarteret och sjöng "gullefjun" för grannarna i utbyte mot något gott eller några småmynt.

Liten har blivit stor, men jag börjar firandet så smått idag iallafall. Hittade färskpotatis på torget här om dagen och vad passar inte bättre ihop med dessa knölar än sill, ägg, hårdbröd och en klick gräddfil? Det må vara mulet ute idag, men i gommen är det explosion av sommarsmaker!

Sill är både en billig och nyttig fisk, och det var ju sagt att det ska bli mer firre det här året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar