söndag 17 oktober 2010

American ersatte spanish..

Igår hade Saras sambo Dardan grabbkväll hemma med förfest, utgång och kompisar som följde med hem i ottan och sov över. Sara var inte jätteroad över tanken på att sitta hemma och gömma sig i ett hörn under kvällen och vakna av att fulla och glada killar kommer hem mitt i natten. Jag agerade räddare i nöden och vi bestämde oss för att gå ut och äta på Marias Tapasbar i Helsingborg som vi pratat om sedan någon gång tidigt i våras. Någon liten tanke på att boka hade vi lika snabbt förträngt igen, vi är ju bara två stycken. Klart vi skulle få plats! Men ack nej. Det visade sig att man var tvungen att boka veckor i förväg! Populärt med andra ord, så vi får planera en annan helg till plockmat och spansk vin.

Istället gick vi till Brooklyn på andra sidan av samma gata. En bar och restaurang i amerikanske stuk. Jag slog till på saftiga BBQ-ribs och Sara kom äntligen till ett ställe som kunde göra henne en riktig Mojito.

Mätta, belåtna och färdigskvallrade gick vi och hyrde två filmer innan vi tog bussen hem till mamma. Där såg vi Sweeny Todd nerbäddade i min säng och jag somnade som vanligt mitt i filmen. I morse när vi vaknade gjorde vi dundergod frukost med mammas hembakta bröd, kokta ägg och vars en stor kopp te. Vi smög upp för trappen igen och kröp ner i sängen med vars en frukostbricka och såg Till Vildingarnas Land. Tänk vad härligt att kunna ha så livlig fantasi som pojken i den filmen!

När Sara kört hem till sin antagligen trötta man gick jag igenom alla gömmor i mitt rum och vindens alla påsar med kastruller, koppar och diverse flytta-hemifrån-grejer jag samlat på mig under åren men inte kunnat ta ner hit till Lund på grund av plats brist. Varför nu plötsligt detta? Jo, för nästa vecka skriver jag på kontrakt till studentlägenhet i Malmö och i november går flyttlasset till Cronqvists gata 10!

Ikväll har jag bara fixat mat och planerat veckan litegrann (fick med mig en bit oxfilé och svampsås hemifrån som jag svängde ihop med nykokt pasta, viltfond och färsk timjan. Söndagslyx!) Imorgon ska jag träffa Jessica igen för att gadda ihop oss inför onsdagens halvtids-seminarium. Jag och Jessica skriver b-uppsats tillsammans och vi har grymt kul. Så här tajta var vi minsann inte för bara ett par veckor sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar