måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag-rus på KK

Idag är det alla hjärtans dag och kärleken ska flöda! Vill börja med att gratulera pappas Tina på 50-årsdagen! HIPP HURRA! Ofattbart egentligen hur fort tiden går. Ett, tu, tre, sen är jag själv där..

På kören ikväll ska vi mysa till det med lite fika, men annars ska jag inte fira speciellt mycket. Jag och Jonas får kompensera med mys en annan dag istället. Det är en lång dag idag och en tidig morgon imorgon så att ses en fjuttig timme eller två bara för sakens skull känns inte lönt.


Idag har vi haft introduktion inför den kommande tvåveckorsperioden inom kvinnors reproduktiva hälsa. Imorgon bitti 06.45 börjar jag mitt första pass på BB och mer förberedd än jag är nu kan jag nog knappast bli. Idag har jag hunnit med allt från att klippa i navelsträngar, klämma på moderkakor och leta fosterhinnor till rundvandring på KK, prova på akupunktur och TNS (transkutan, elektrisk nervstimulering) och räknat ut att jag blev till förra veckan för exakt 22 år sedan. Jag tog även chansen att prova på sterila vattenkvaddlar som är en slags bedövning man ger till gravida kvinnor för att blockera de smärtimpulser förlossningen ger. En injektion av sterilt vatten görs under huden så att en liten bubbla bildas. Under ett par sekunder gör det fruktansvärt ont att all annan smärta är som bortblåst. Eftersom jag är spänd i ryggen fick jag fyra injektioner mitt på ryggtavlan. Om det hjälpte? Det gjorde susen! Det fungerade så bra att hela jag började skaka och fick hjälp av vår barnmorska att lägga mig ner på golvet tills svimningskänslorna försvunnit. När väl skaket och spänningarna efter smärtan släppt och pannan var baddad med lite vatten gick jag runt resten av eftermiddagen och var lite lätt dåsig och avspänd. Något ont i ryggen kunde jag inte känna även om jag verkligen försökte leta fram det. Kanske värt att prova när jag ligger där på förlossningen i framtiden och beklagar mig?

Dock hoppade jag över lustgasen de andra tog strax innan vi gick hem. Jag kände att jag fått min dos av smärtlindring för dagen!


Fyra härliga stickmärken som fortfarande satt kvar efter kvällens dusch. Ryggen har mycket muskler så jag antar att barnmorskan tänkte att det inte var någon mening att snåla. De stora tuffa killarna i klassen fick bara vars en injektion i skuldran. Veklingar ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar