söndag 27 februari 2011

bakis-bak och sesamrecept


Jag har bakat ciabatta för första gången. Hur det blev får jag se imorgon innan kören när jag tänkter göra köttbullsmackor. Jag har också gjort en banansockerkaka på två övermogna bananer i fruktskålen. Kvällsfika, te och Solsidan har blivit min nya söndagsritual. En ganska trevlig sådan om ni frågar mig.



Hittade en rolig smaksättning i kyldisken när jag handlade i veckan. Till kvällsmat har jag gjort en senapssås med kallrökt lax och dill. Lite synd att såsen smakade så pass mycket att citronpastan kom lite i skymundan för den var syrlig och god.

Men varken bakrecept eller pastasås ska jag lägga upp här. För ett tag sedan gjorde jag egna sesamkakor som blev urgoda. Lite mjukare och segare än Risentas variant, men söta och goda. Anonym har kommenterat inlägget och frågat efter recept. Så vem du nu än är, läs och begrunda. Det blir ganska mycket av den här satsen så vill man bara testa är det klokt att halvera mängderna.

100 gram skållade mandlar och hasselnötter
2 dl sesamfrön
1,5 dl honung

Koka upp honungen i en kastrull och låt den koka i sju minuter.Hacka nötterna och rosta tillsammans med sesamfröna i en torr stekpanna tills de får fin färg. Passa så att det inte bränns, det kan gå väldigt fort! Rör ner det rostade i honungen och blanda om ordentligt. Bred ut massan på ett bakplåtspapper och låt det svalna och stelna. Skär med en vass kniv i önskat stora bitar. Nästa gång rullar jag faktiskt godiset i bakplåtspapper så det blir som små kolor. De klibbar nämligen väldigt lätt ihop när de ligger tätt intill varandra i en skål. Jag tänker också prova att rosta lite kokos tillsammmans med nötterna. Kan nog blir en god smaksättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar