tisdag 22 februari 2011

BMM på Rosengård

Idag har jag varit en av mina två dagar på barnmorskemottagningen på Rosengård. Hit kommer många väldigt unga kvinnor (vissa vill jag hellre kalla flickor..) som inte alltid behärskar svenska språket särskilt väl. Lite kämpigt och utmanande, men samtidigt väldigt roligt och väldigt varierande. Den ena ska skrivas in och är på sitt allra första besök, den andra ska bara ta vanliga rutinprover och se så att bebisen i magen mår väl. Och mitt i allt kommer en högre utbildad svenska i 30 års åldern som även hon väntar sitt första barn och också tillhör mottagningen.
Min handledare tyckte att jag var duktig och framåt så imorgon när vi är lite kort om personal får jag förhoppningsvis lite egna patienter att ha hand om. Tur att jag har en ordlista med de viktigaste orden översatta till arabiska! Och att väga, sticka och ta blodtryck fungerar bra att göra med hjälp av lite charader, teckenspråk och ögonkontakt.

Och som jag sa till dig precis Ellinor på andra sidan världen, jag får så sjukt dåligt samvete när jag inte hinner skriva till dig på Skypen! Det är lite mycket på gång just nu, men jag har iallafall inte glömt bort dig. Bara så att du vet <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar