lördag 5 februari 2011

drunch - det nya svarta

En klassiker på helgerna är en brunch. Att sova över "breakfast" och slå ihop den men lunchen. För min del blev det frukost hemma innan jag cyklade iväg i blåsten, men under lunchen var jag alldeles upptagen med att hoppa omkring till de afrikanska trummorna. Efteråt var jag så illa tvungen att cykla och handla och när jag väl var hemma var möjligheten till iallafall en sen lunch i mina mått mätt över för länge sen. Eftersom jag om bara någon timme ska iväg på knytfika hos Linnea och se på melodifestivalen fick det bli en tidig middag istället. Jag döper härmed min måltid till "drunch", det vill säga en "dinner" och lunch i ett. Så var ett nytt ord skapat!

Brunch eller drunch, gott var det iallafall och tallriken var värd sin väntan. Jag får avslöja att jag tog extra av det gröna både en och två gånger. Pirogen som är fylld med bland annat spenat har jag köpt för en tia på ett av alla invardrarhak kring Möllan. Ursprungsreceptet till salladen hade jag med mig hem från Skottland, men för att anpassa det till våra mått och varor här i Sverige och för att den ska bli optimal för mina smaklökar har jag gjort om den litegrann.




Kinesisk morotssallad

1 dl mild olivolja
3 msk äppelcidervinäger
3 msk kinesisk soja
en halv dl socker
en halv dl russin
50 g rostad flagad mandel
75 g rostade pumpakärnor
ett huvud romansallat
400 g grovrivna morötter
4 salladslökar

Koka upp olivolja, vinäger, soja och socker i en kastrull. Rör om och ställ den sen åt sidan för att svalna. Rosta under tiden nötterna i en torr stekpanna, skiva sallad och lök och riv morötterna. lägg upp salladen i en skål, i en stor burk eller på ett fat. Blanda dressingen med resterande ingredienser och fördela ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar