lördag 12 februari 2011

fin-vin och fredagsmat

I torsdags eftermiddag var jag färdig och slutexaminerad i kursen hälsopedagogik! Skönt, både att kunnalämna det bakom sig och att dessutom få en långhelg. Passade på att åka hem och hälsa på och hämta lite kläder och skor till den kommande praktiken på barnavårdcentral.

Blev lagom bortskämd, precis som alltid när jag är hemma oå besök :) Hann med att läsa en rejäl bit i om graviditet och förlossning inför introduktionen på KK på måndag. Var även på systemet med mamma och försökte lära mig ett och annat. När jag blir gammal ska jag minsann bli vin-tant! Fick ett Ripasso-vin i tidigt alla hjärtans dag present. Enligt henne ska det vara gott och mamma brukar vara duktig på att välja vin! Vi plockade ihop några flaskor, varav ett öppnades till kvällsmaten.
Efter middagen körde Albin ner mig till stan och jag åkte hem till Malmö igen. Fostsatte kvällen men några kapitel till i kvinno-boken och nästan lika många chokladpraliner ur den fina asken jag fick av Jonas i födelsedagspresent. Nej, den är fortfarande inte uppäten utan är helt enkelt för god för att bara smälla i sig när som helst. Den som spar han har! Jonas själv är imponerad. Tycker att jag spar som en ekorre..



Och visst smakade vinet bra. Och maten också såklart. Entrecote och en ljummen pastasallad som är en stående favorit året om i vår familj.

Idag har jag pastasalladen nerpackad i väskan med en bit bröd att doppa i den goda dressingen på bottnen. Perfekt lunch mellan trummandet och afrikadansen. Salladen blir nästan bara godare av att stå en natt i kylen och mysa! Ikväll ska jag och Jonas hem till Kenneth som har bjudit hem lite folk på middag och melodifestival. Kanske blir det utgång på någon studentnation efteråt, vem vet? Kanske läge att ta en runda till systemet och se om något jag lärde mig igår har fastnat? För flaskan jag fick av mamma tänker jag inte öppna ikväll! Den ska sparas till ett speciellt tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar