måndag 4 april 2011

måndagskyckling på lördagsvin

Jag har varit på Özen igen. Jag kunde inte hålla mig särskilt länge.. Den här gången cyklade jag iväg strax efter frukost och inne i butiken möttes jag av den där speciella doften av nybakat som man ibland kan känna då man handlar i mataffärer utomlands. Visst kan det lukta frallor och bröd i våra svenska matbutiker också, men det är inte alls samma lukt!
Den här gången tog jag mig lite mer tid och gick och tittade på alla märkliga varor. Dadel- och aprikospasta till egentillverkning av baklavas, ett bageri fyllt med sötsaker för den som inte riktigt orkar pilla själv, kryddor med konstiga namn som jag än mindre vet vad de ska användas till, nystyckat kött och halva lamm, oliver i lösvikt och roliga små ostbollar av getmjölk. I bageridelen fanns annorlunda bröd och bullar och jag tror att en solig dag lite längre fram ska jag köpa mig någon rolig sort och lite fin frukt och ta en lunch i solen!

Jag och Linnea drack inte upp hela vinflaskan i lördags och det vore allt bra dumt att bara hälla ut den sista slatten. Just nu pluttrar därför en örtkyckling allt-i ett på en stor plåt ugnen, lagom färdigt till lunchtid. Ett kilo kycklingklubbor för 10 kronor och blandade grönsaker för under 50 lappen. Jag tror Özen's Allfrukt borde döpa om sig till Studentens Allfrukt. 4 portioner middag för sisådär 15 kronor styck är trevligt när ens hyresvärd snor åt sig halva studielånet varje månad!


Vill minnas att jag bjöd pappa, Tina och Hannah på detta när jag var nyinflyttad i Lund. Mums! Enda nackdelen med att ha köket i samma rum som resten av lägenheten är att i princip allt kommer lukta örtkyckling någon dag framöver. Men det är smällar man får ta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar