söndag 7 februari 2010

Melodifestivalens första omgång

För ett par veckor sen insåg jag att det började närma sig 2010 års melodifestival. Jag fick en briljant idé om trevliga lördagskvällar med vänner, knytkalas i en soffa, diskussioner kring klädval och dåliga låtar.

Det fanns bara ett problem. Jag har varken TV eller soffa i mitt studentrum.

Men skam den som ger sig. Inte är det kul att tillbringa kvällen alldeles själv i sängen tittandes på bidragen i efterhand på SVT-play. Så jag slängde ut en inbjudan i allafall! Linnea nappade på en idé och bjöd in oss allesamman till hennes lägenhet och TV-soffa.

Tyvärr var det fler som ville än som kunde komma igår. Men vem vet, detta kan förhoppningsvis bli ett stående inslag varje lördagskväll fram till finalen? Lite som tisdagarna här i Lund som brukar innebära "kom om du kan, annars ses vi förhoppningsvis nästa vecka".

Igår kväll blev vi fyra stycken. Jag, John, Linnea och hennes syster Sara hade gottisknytis, tittade på bidragen och pratade nog egentligen mest om andra saker än om själva melodifestivalen. En mycket trevlig kväll. Själva spektaklet på TV var över vid halv tio snåret men jag var inte tillbaka i mitt rum förrän strax efter ett.



Eftersom vi bara blev fyra tog jag med vinflaskan pappa och Tina köpte på en vingård i Italien i somras och som jag ännu inte har hittat något passade tillfälle att dela med någon. Igår kom den väl till pass. Och gott vin var det minsann!
Jag hade också med mig små ricottapajer och vindruvor, John fixade chips, morötter och dipp och Sara och Linnea bjöd på naturgodis, bröd och getost.


Och bidragen då? Nja, jag har slutat att ha allt för stora förväntningar på melodifestivalen. Sen de införde flera olika deltävlingar tycker jag bara att det har gått utför. Bättre var det förr. En stor tävling med en omröstning och riktig schlagermusik.
Något som inför varje års melodifestival verkar vara lika viktigt som de tävlande bidragen är programledarna. Dolf Lundgren kunde inte bli mer felplacerad, men kändes ändå så klockren. Måns Zemmerlöv är väl given när det gäller melodifestivalen. Men Kristin Meltzer... jag vet inte, jag har lite svårt för att se det roliga med henne.

1 kommentar: