tisdag 9 februari 2010

Morfars dag

Inge är ett namn med fornnordiskt ursprung som ofta förekommer på runstenar. Namnet är bildat från gudanamnet Ing och var för länge sedan ett vanligt kunganamn.

På torsdag är det morfars namnsdag. Därför ska jag tänka extra mycket på honom. Hela veckan ska jag nog faktiskt göra det. För jag saknar honom så väldigt mycket, även om vi alla vet att han har det bättre där han är nu.

Faktiskt förs mina tankar till morfar ganska ofta nu för tiden. Under föreläsningarna i skolan kan jag dra paraleller till honom, och även om det ibland gör mig lite ledsen hjälper det mig att förstå saker och ting bättre. I och med att jag har honom att referera till gör det att jag kommer ihåg saker och ting lättare.
Nu vet jag vad som händer i kroppen när hjärtat pumpar dåligt, varför vätska kan samlas i lungorna, hur hans mediciner verkade och varför det var så viktigt med vägning. Hur en förstorad prostata kan ställa till det, att en kateter kan vara till stor hjälp och varför mormor ofta bad honom att dra ner på sötsakerna med tanke på diabetesen.
Tack för det morfar! Det är guld värt att ha någon att tänka på när det gäller att förstå vår underliga kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar