söndag 29 maj 2011

Fredagsmacka till måndagslunch

Tokigt men sant. Detta receptet heter fredagsmackor med varm grekisk sallad och går under fliken fredagsmys i en bok jag fick i studentpresent av mamma och Lars. Boken heter Mat med magkänsla och innehåller recept för alla tillfällen trots att magen ibland inte riktigt är på lika bra festhumör. Knepiga saker som kan irritera magen har uteslutits och till varje recept finns bra tips och trix för att få den bästa av magkänslor.
Låter kanske som en kokbok med dötråkiga maträtter och en massa specialkost som ingen vill äta. Men ack nej, tvärtom! Detta är en av de bättre matböckerna jag äger. Den innehåller en massa läckerheter, recepten är relativt enkla och ingredienserna få.



För alla er som kan tänka er att tjuvstarta helgen redan på måndagsförmiddagen, läs och begrunda.


Mängden är för att bli mätt och belåten som en person. Ska det vara som förrätt räcker samma mängd till två personer.

2 skivor vitt bröd
en halv gurka
2 tomater
100 g fetaost
olivolja
lökpulver
basilikablad efter smak
en halv dl oliver
salt och nymald svartpeppar och ev lite oregano

Skala gurkan och dela den på längden. Skrapa ur kärnorna med en tesked. Skär gurkan och fetaosten i små stavar. Finhacka tomater och hacka basilikabladen lite grövre.

Fräs gurkan försiktigt i olivolja i ungefär 5 minuter. Tillsätt fetaost och tomater och fräs 2 minuter till. Vänd ner lökpulver, basilika och oliver och dra några varv med salt- och pepparkvarnen. Vill du göra som de riktiga grekerna så låt lite oregano dansa ner över salladen också.

Lägg upp salladen på nyrostad eller varmt, grillat bröd och servera bums!




Måste också tillägga att jag är mäkta stolt över min basilika som jag har odlat grön och frodig på mitt fönsterbräde! Måndagslyx att plocka blad från egen skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar