måndag 9 maj 2011

NSSS - Nordic Student Singers' Summit

I helgen har Malmö Studentkör varit i Linköping tillsammans med 850 andra körsångare från studentkörer runt om i Skandinavien! Varje kör har sjungit egna konserter, gått på lång parad genom Linköping och av ackompanjemang med två student-symfoniorkestrar avslutat med en stor galakonsert med efterföljande sittning och middag.

Vi åkte buss upp tillsammans med en manskör från Lund som vår körledare också är dirigent föt. Sov gjorde vi i klassrum på campusområdet i Linköping på vars en luftmadrass. Eller sov kanske är fel ord, det var väl snarare här vi förvarade våra saker! En intensiv helg men något av det roligaste jag gjort på väldigt länge!

Klipp från galakonserten finns på NSSS blogg där man kan gå in och lyssna på några av våra sånger.

Nedan är lite bilder som jag själv har fotograferat under dagarna.

Drygt 5 timmars bussresa upp. För att få tiden att gå åt vi matsäck, övade lite på sångerna och hade ölförsäljning för de som önskade.

När vi kom fram mitt i natten var allt beckmörkt. men morgonen efter möttes vi av strålande solsken när vi öppnade dörren ut i korridoren. Campusområdet i Linköping är jättevackert!!

Det blev mycket repande inomhus. Lite tråkigt när det var så härligt väder..

Frukost och lunch ingick varje dag i utbyte mot en matbiljett.

På väg mot museumet där vi skulle hålla vår egen konsert passerade vi domkyrkan.

På fredagskvällen ingick ingen mat så innan vår konsert gick vi runt på stan för att få lite i magen. Vi stannade på Harrys after work med buffé och vin för 39 kronor! Inte illa minsann, vi var nöjda. På kvällen satt vi på en studentpub ett par timmar. Dock samlade vi lite vuxenpoäng och gick hem innan midnatt för att vara pigga och fräscha resten av helgen!

På lördagen gick på parad genom stan och avslutade med gemensam sjungning på ett torg.

På kvällen var det galakonsert med frack och många fina klänningar.

Middagen efteråt hade temat "svensk midsommar". Till varmrätt var det fläskfilé med potatisbakelse, färsk sparris och pepparsås. Efterrätt var såklart jordgubbar och chokladkaka. En massa snapsvisor hann vi också gå igenom , allt från helan och halvan, till tersen, kvarten och kvinten. Jag hamnde vid ett ganksa trevligt bord med en finne mittemot och en tjej från linköpings akademiska damkör, en est till vänster, en man från en av linköpings manskörer på min högersida.

På festen efteråt spelade ett liveband för de som var danssugna. I baren spelades ingen musik alls. Det behövs inte när det finns basar och tenorer från 30 körer på ett och samma ställe!