torsdag 19 mars 2009

Leverpastejmacka och O'boy!

Eller ja, leverpastej och leverpastej.. Inte riktigt i höjd med Arbogas original, men så nära man kan komma. Här kallas det paste eller spread och finns i de flesta smaker. Beef är så nära svenska leverpastej man kan komma. Chicken smakar mest kattmat. Någon riktig O'boy finns här inte heller men Cadbury's instant hot chocolate duger gott och väl. Jag var ingen storkonsument av leverpastej och O'boy innan jag tog mitt pick och pack och åkte hit, men konstigt nog saknar jag sånt som jag inte kan få tag i ändå. Jag ska be mamma ta med en tub kaviar när de kommer och hälsar på för fy vad konstigt det smakar att äta äggmackor utan! Och jag slår vad om att jag kommer vilja äta både sillmackor, ungspannkaka och falukorv de första veckorna hemma.
Jag är som tur är inte helt isolerad från mitt kära fosterland. Jag steker köttbullar då och då och i kylen finns både lingonsylt och senap från Edinbrughs IKEA. Rice pudding är ungefär som risgrynsgröt och i hälsokosten finns riktigt rågbröd istället för alla dessa rostbröd. Bion här är det första stället utomlands som jag har sett säljer riktigt lösgodis. Precis som hemma, Candyking som i Karamellkungen. Jag har mina svenska böcker, som tur är! För inte nog med att engelskan kommer av sig själv varje gång jag öppnar munnen, jag har börjat tänka på engelska även när jag är för mig själv. Skrämmande!
Jag ska dock inte klaga allt för mycket. Det finns saker här som jag kommer sakna lika mycket när jag väl är hemma igen. Istället för en tråkig mild herrgård äter de flesta en god lagrad cheddar och jag slår vad om att inget café i Sverige kan göra tea och scones så som det serveras här. Och för att inte tala om Sarahs mince and tatties. Jag önskade det till kvällsmat igår och det var ljuvligt! Det ska jag helt klart laga när jag kommer hem. Om det nu blir lika bra. Det är som mammas lasagne, bara en i hela världen kan göra det där lilla extra som gör det så förbaskat gott! Oj vad jag saknar mammas lagasne.. Som man säger, borta bra men hemma bäst!

1 kommentar:

  1. Du ska få lasagne när du kommer hem (utan tacokryddor). Kram Mamma

    SvaraRadera