torsdag 26 november 2009

Äppelmuffins

Nu borde man väl egentligen lägga upp recept på massa julgott och tips inför glöggfesten. Men eftersom så många andra säkert gör det redan tänkte jag istället fresta med riktigt goda äppelmuffins som omväxling bland alla lussekatter och pepparkakor.

Jag tog den sista från frysen idag till förmiddagsfika och jag suktar redan efter nya! Jag är vanligtvis inte så förtjust i muffins (tro mig, jag har försökt många gånger) men dessa är toppen! Hemligheten kan vara att äppelmoset, grynen och det grova mjölet gör de saftiga och lite mer matiga, och att den lilla sockermängden tillsammans med färska äpplen och mos gör de alldeles lagom söta.

Suveräna att ha på lut i frysen. De bär nämligen ätas på sin bakdag eller frysas in när de har svalnat för att smaka som bäst!



Receptet kommer från Allt om Mat, men förra gången jag bakade blev det inte alls så spännande. Så nu har jag som vanligt ändrat om receptet på mitt sätt och nu är dessa de godaste muffinsen jag hitintills har ätit i mitt 20-åriga liv!


Så känner ni för en muffin till glöggen eller jultéet, varsågoda!

Till 12 st:
2 dl havre- och quinoagryn
2,5 dl grahamsmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 msk socker
1 dl flytande smör
1 dl äppelmos
2 äpplen
1 tsk kanel

Blanda alla torra ingredienser. Vispa ägg och socker skummigt. Rör ihop äggblandning, mjölblandning, smör och äppelmos.
Skiva äpplena i tunna skivor och blanda med kanelen.
Häll smeten i muffinsformar (eller som jag, muffinsplåt i silikon. Blir perfekt!). Tryck ner några äppelklyftor i varje muffin.
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i en kvart. De är allra godast när de kommer från ugnen eller mikron och är lite varma!

Lycka till :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar