tisdag 10 november 2009

Det behöver inte alltid vara så svårt!

Många unga klagar på det där med matlagning. Det är tydligen tråkigt, tar lång tid, blir dyrt och är svårt. Visst kan man krångla till det och välja de allra finaste ingredienserna om man så önskar, men jag brukar försöka hitta enkla recept med få och vanliga ingredienser när tiden och pengarna behöver gå till annat (läs: studier).

Här om dagen svängde jag till exempel ihop en riktigt god kycklinglasagne. Kycklingen var stekt i ugnen sedan tidigare och spenaten var tinad. Jag använde färska lasagneplattor och ostsås från Kelda. Bara att blanda ihop, och vips! En lasagne klar på en kvart i ugnen!
Ett annat exempel är gårdagens gryta. Jag la linser i blöt innan jag gick till skolan. När jag kom hem var det bara att slänga i lite morötter, tomater, lagerblad och buljong. Sen puttrade det fint på spisen under tiden som jag läste om matspjälkningssytemet och ett, tu, tre hade jag en mustig soppgryta.
Som pappas chef på bussföretaget Kvick (innan swebus och arriva och allt vad de heter dominerade på Helsingborgs gator..) sa en gång när jag var liten. "Kvickt och lätt ska det gå pojkar! Kvick och lätt!"

Inte nog med att det blev god mat. Självklart brukar jag se till att laga generösa portioner så det blir ett par lådor i frysen. Bara att ta fram och tina de dagar det behövs lunch till skolan eller när det verkligen krisar med tiden, hungern och sena föreläsningar!

Idag och imorgon behöver jag dock inte tänka på middagsmat. Ikväll ska vi hem några stycken till Linnea och imorgon ska jag och Fabian laga lax och se film. Mitt innersta samvete säger mig kanske att jag borde sitta här och plugga med det kan man faktiskt inte göra heeela tiden. Och äta bör man i vilket fall, så varför inte tillsammans med trevliga människor.

Nu ska jag ut i köket och knåda lite. Satte nämligen en deg imorse efter frukost som har jäst under tiden jag har pluggat. Pauser behöver man, och när bröden väl är inne i ugnen kan jag sitta ett tag till med mina böcker. När klockan ringer har jag nybakat bröd lagom till lunch. Perfekt, och oj så gott när det doftar i köket och smöret smälter. Lyxigt, gott och billigt! Och krångligt? Inte det minsta!



Kycklinglasagne och Heja Björn på DVD. Härligt!

1 kommentar:

  1. Haj siri:D Det är bra med mig! Hur mår du? Och hur går det med studierna, det känns rätt och så?

    SvaraRadera