måndag 24 maj 2010

recepttorka och lastbilsolycka

Nu var det en länge sen det dök upp ett recept, och en hel evighet sen det innehöll fisk. Egentligen skulle ju inte tonfisk räknas som fisk men det här blev så gott att det förtjänar att vara med. Svängde ihop det i morse och hade med som lunch när praktikgruppen träffades och reflekterade över tiden som gått och diskuterade vår skriftliga uppgift om omvårdnadsdokumentation.

Rör ihop liten burk tonfisk med hackad dill, finhackad rödlök, rivet citronskal, citronsaft och turkisk yoghurt. Blanda med kokt pasta och stora vita bönor. Dra några varv med salt- och pepparkvarnarna över och toppa med inlagd kapris, körsbärstomater och kokt ägg i skivor.

Enkelt va? Och gott? Ja! Citronen piffade upp och gav en fräsch brytning med rödöken och dillen. Någon bild finns tyvärr inte för det ligger i min mage sedan timmar tillbaka! Och det finns även en liten historia förknippad med detta. Maten intogs nämligen på en gul buss och int ei skolan som planerat. Till och med på en annan gul buss än den jag hoppade på i Lund. En timmerbil välte vid lunch mellan Lund och Malmö vilket orsakade totalt trafikstopp och en motorväg som var stängd åt Malmöhållet även när jag åkte hem under eftermiddagen. För att komma fram till Malmö i någorlunda tid fick jag och de andra passagerarna helt enkelt kliva av bussen mitt på motorvägen och promenera via cykelvägen in till närmaste busshållplats i Hjärup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar