måndag 10 januari 2011

pluggisolering

Nej, jag ska inte ännu en gång skriva att jag har råkat glömma bort min blogg litegrann och lova att det ska bli bättring på inläggsfronten. Jag är nämligen mitt uppe i tentapluggande så jag har en godtaglig ursäkt! Jag känner mig alltid lika trevlig och social när det börjar dra ihop sig för tenta, och det blir inte bättre av att det äntligen har blivit plusgrader och solen emellanåt skymtar mellan de gråa molnen.
Men det är bara att hålla ut. På torsdag klockan 12 är det över! Om det går vägen vill säga. Att jag på mindre än tre dagar ska lära mig alla gruppsykologiska begrepp och olika ledarskapsteorier börjar kännas lite omöjligt.. Det är bara att kämpa på!

Helt och hållet har jag dock inte låst in mig och kedjat fast mig vid skrivbordet. I lördags hade Jessica 20-års fest med öppet hus hela dagen för släkt och vänner. Vi kom lite senare på kvällen när hon hunnit avverka alla släktingar. Det bjöds på god mat och fri på fyllning i vinglaset, och därefter tårta och avslutningsvis en omgång Nintendo Wii. Mycket bättre än att dra ihop ett stort gäng och hyra festlokal om ni frågar mig!

Idag ska jag faktiskt också trotsa tentapluggets lag och bege mig iväg till skolan. Omvårdnadshandledning står på schemat, en slags gruppträff där vi tar upp och diskutterar saker man varit med om på praktik eller jobb som varit jobbiga eller upprörande. Ibland känns det som att man är på någon slags terapi, men mestadels är det faktiskt givande att höra vad andra tycker och tänker, eller om någon har varit med om likande händelser. Idag tror jag vi ska prata om hur man egentligen agerar om man går in på en sal och ska ta hand om en nyinkommen patient och det visar sig vara någon man känner...

Efteråt blir det direkt hem och fortsätta trycka in mina sammanfattningar från alla föreläsningar. I dessa stunder är det också väldigt uppskattat att trycka i sig mammas matlådor! God mat på ingen tid, bara att ta fram att tina på morgonen för att sedan värma på kvällen. Idag blir det nog bestämt thaigryta med lax och grönsaker! Tack mamma, det smakar alltid lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar