söndag 30 januari 2011

ärt-update

Ärtsoppan blev helt perfekt! Den smakar precis som den mattanterna serverade på lågstadiet. En klick gronkornig senap är ett måste. Det har jag inte insett förrän nu på äldre dagar. Anledningen till att jag tackade nej till det de dagar det serverades ärtsoppa var inte för att jag ogillade senap. Min dåvarande kompis Malin täckte alltid hela sin sopptallrik med ett tjockt, gult lager från Slotts-tuben och rörde sedan ihop allting till en enda gegga. Jag behöver nog inte ens säga att det inte alls såg speciellt gott ut. Men hon verkade inte bry sig om vad vi tyckte och åtl med god aptit. Antagligen fattade hon vinken med den där senapen lite tidigare än jag.. Hoppas bara att hon idag tar lite rimligare mängder i förhållande till portionen soppa.


Nu har jag soppa både i frysen och i morgondagens lunchlåda. Ärtsoppa två dagar i rad alltså. Stackars den som hamnar bredvid mig på eftermiddagsföreläsningen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar