fredag 21 januari 2011

Sara Nordsjö, barnmorska?

Redan fredag! Första riktiga veckan i skolan har verkligen gått fort. Föreläsningarna som har handlat om kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa har varit jätteintressanta. Vi har sett fantastiska filmer om hur ett barn blir till och hur en förlossning fortlöper, från första värken tills dess att livmoden börjar dra ihop sig igen efter nio månaders bebis-förvaring. Jag vet inte när jag satt så här fokuserad och lyssnade från morgon till eftermiddag senast. Det måste ha varit under första terminen någon gång, kanske när vi lärde oss om mag-tarmkanalen och pratade om colo-rectal cancer.
Har jag kanske äntligen hittat mitt framtida inriktningsområde? Jag kan knappt hålla mig till mina dagar på BB och natten som ska tillbringas på förlossningen! Trots den otroliga smärtan som kvinnan måste känna kan jag inte låta bli att se något fint med det hela. Och glädjen som syns hos föräldrarna när barnet ligger där på mammans bröst går inte att förklara med ord. Blödig som jag är kommer jag inte kunna hålla tårarna tillbaka!

Den där boken jag nämnde sist är numera utläst (ja, från pärm till pärm). Den handlar visserligen inte om barnafödande, men tar upp samspelet mellan sjuksköterskan och patienten och hur man ska gå till väga för att uppnå en optimal relation och kommunikation. Den kan nog vara bra att ha stående i bokhyllan i framtiden!

I helgen väntar en massa kul som jag förtjänar efter den här ytterst flitiga veckan. Jag ska försöka att inte tänka allt för mycket på skolarbete. Jag får ta nya tag igen på måndag! Att sitta och faktiskt lyssna på vad föreläsaren pratar om flera timmar varje dag och att hela tiden vara fokuserad är bra mycket jobbigare än att bara sitta och anteckna lite.
Ikväll är jag bjuden hem till Sara och Dardan på middag. De var hos mig i somras och grillade och nu är det deras tur att bjuda tillbaka. Bättre sent än aldrig! Det ska bli kul att träffa Sara igen, det var ett tag sen vi sågs nu. Sara är duktig både på att baka och laga mat så gott lär det utan tvekan också bli.
Imorgon är det min tur att stå i köket. Jag tänkte bara bröd till pappa och Tina som kommer och fikar och tittar på min "nya" lägenhet. Bättre sent än aldrig här också! På kvällen tar jag tåget till Lund. Kenneth har flyttat in i samma hus som Jonas och ska ha kombinerad inflyttnings- och födelsedagsfest. Att jag bara går ner en trappa och spenderar natten i Lund behöver jag väl knappast skriva. Himla smidigt! På söndag blir jag kvar hos Jonas ett tag. Framåt kvällen går jag hem till Måns och hans flickvän och äter tacos och spelar sällskapsspel.

Intensiv helg, men man lever ju bara en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar