torsdag 13 januari 2011

tenta-frid

Vid det här laget skulle jag egentligen varit incheckad på ett hotell i Sharm el Sheik i Egypten. Kanske legat och glassat med syskonen i vars en solstol och en drink från all-inclusive-baren. Pappas och Tinas 50-års ålder var menad att firas med en semester för hela familjen, men flygbolaget skickade ett trist brev hem om att flygbolaget inte flyger längre och att den planerade resan inte skulle bli av. Lagom kul!
Det enda bra var väl att vi slapp blev bitna av hajarna som tydligen härjar där, och att jag kunde göra tentan idag i lugn och ro utan att behöva stressa igenom frågorna för att hinna iväg till kastrup och flygplanet. Jag satt ganska länge och tog tid på mig, hade lite fikapaus i mitten med min termos och läste igenom allting innan jag lämnade in. Det är skönt att göra så tycker jag, och det går när man får så got tom tid på sig som fyra timmar.

Efter en tenta får jag alltid en sån där speciell känsla som inte riktigt går att förklara. Lättnad blandad men någon slags inre frid. Låter kanske filosofiskt och knasigt, men det är sant! Jag gör liksom det mesta lite långsammare och tänker på så lite som möjligt, med vetskap om att det inte är förrän ett par dagar som jag måste börja prestera igen. För er som inte förstår kan jag inte närmare beskriva hur det känns. I vilket fall som helst är det underbart!
Idag började jag ledigheten med att cykla till Maxi och handla en cykelkorg full, fixade därefter lite billig kurslitteratur till våren och gick på stan resten av eftermiddagen och kikade på slutrean.


Dagens fynd är en kjol från Myrorna och en tröja från Gina Tricot. Summa kardemumma 94 riskdaler!
Men det där med att hitta ett par jeans verkar vara omöjligt. Jag lägger nog snart ner det projektet och hoppas att våren ska komma med stormsteg så att jag kan börja använda min kjol istället, utan att frysa spirorna av mig.

Nu ska jag försöka ta tag i lite sånt som verkligen behövs göras här hemma (läs: städning!) men som fått vänta lite eftersom förberedelserna inför tentan har gått före. Sen ska jag nog ta och göra ingenting. Kanske läsa i en bok eller något. Vet inte hur länge sen det var jag läste något sist som inte var kurslitteratur, förutom tidningen vid frukostbordet varje morgon som inte räknas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar