måndag 5 april 2010

Székely gulyàs - ett riktigt original!

Mamma lät skeptisk på andra sidan luren när jag samtidigt som jag pratade i mobilen hackade ett kilo gul lök. Inte blev det bättre av att jag förklarade att den sen skulle koka i två timmar.

Receptet jag rotat fram är ett "mitt bästa recept" ur någon gammal Allt Om Mat-tidning. Närmare bestämt kommer det från en viss Ferenc med rötter i ungern och som när tidningen publicerades nyss var fylld 95 år. Om han själv är kvar i livet kan man undra, men hans recept som Allt Om Mat var de allra första att få ta del av lever kvar än idag.

Jag måste erkänna såhär i efterhand att jag var lite tveksam själv också. Men det visade sig gå alldeles utmärkt och resultatet är nu 6 stora portioner äkta ungersk gulasch med fläskkött, surkål och ja, ett kilo gul lök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar